Site icon EnkelExcel.dk

5 bedste genvejstaster til at arbejde hurtigere i Excel

5-Genvejstaster-Excel

Mange ved, at Excel har genvejstaster som kan gøre deres arbejde hurtigere, men det er ikke alle der tager sig tid til at lære dem. Hvis du bruger 5 minutter på, at lære dig de 5 bedste genvejstaster til at arbejde hurtigere i Excel, så kommer du til at mærke en markant forskel i dit arbejdsflow.

➡️ Klik her for at downloade gratis pdf med de 14 mest anvendte genvejstaster

Genvejstast #1 – Hop til sidste værdi

Ctrl + Piltast

Med denne genvejstast, hopper du direkte til den sidste værdi i det område med data som du står i.

Dvs., at hvis du har en kolonne med 200.000 rækker nedad og du stiller dig i den øverste celle og trykker Ctrl + ↓, så hopper du direkte ned til den sidste celle i det område.

Genvejstast #2 – Markér til sidste værdi

Ctrl + Shift + Piltast

Denne genvejstast fungerer lidt ligesom den første, men nu markerer du cellerne i området.

Dvs., at hvis du har en kolonne med 200.000 rækker nedad og du stiller dig i den øverste celle og trykker Ctrl + Shift + ↓, så markerer du alle de 200.000 celler hele vejen ned til den sidste celle.

Genvejstast #3 – Autofilter

Ctrl + Shift + L

Med denne genvejstast indsætter du et Autofilter ind i din række.

Det fede med denne genvejstast er også, at hvis du kommer til at lave en masse filtreringer på forskellige overskrifter, så behøver du bare at stille dig i toppen og bruge genvejstasten igen, og så ophæver den samtlige filtreringer og fjerner filteret. Så skal du ikke ind under hvert eneste filter og trykke “clear filter”.

Genvejstast #4 – Tabel

Ctrl + T

Denne genvejstast formaterer dit område til en tabel. At lære at arbejde med en tabel, kan være noget af det bedste du kan gøre for dit workflow i Excel.

Med en tabel kan du opdatere din grafer automatisk. Du får automatisk oprettet et filter på dine overskrifter og dine funktioner og formler bliver også automatisk kopieret ned til alle rækker når du indsætter dem én gang.

Genvejstast #5 – Autosum

Alt + Shift + =

Indsæt en Autosum hurtigt med denne genvejstast og Excel lægger automatisk dine tal sammen.

Denne funktion fungerer både “opad og nedad” og sidelæns – så du kan bruge den til, at summere tal der ligger i en kolonne eller i en række.

Øvelse gør mester

Brug genvejstaster så meget du kan og bliv ved med at øve og bruge dem. Det kan godt tage lidt længere tid i starten at huske, men så snart du vænner dig til at bruge dem, så ender det med at “sidde i fingrene”.

Og så går det stærkt!

Exit mobile version