Vi har muligheden for, at gruppere vores indhold i pivot tabellen. Dette gør det rigtig nemt at kunne inddele vores data i nogle klumper eller intervaller, så vi ikke nødvendigvis skal kigge på alle linjerne, men de bliver delt ind i nogle kategorier eller intervaller, som vi selv vælger.
Læg mærke til, at når vi markerer flere celler på én gang og vælger “group”, så grupperer vi kun de celler vi har markeret. Hvis vi derimod bare højreklikker på én celle, så får vi nogle valg. ift. at gruppere alle cellerne i den kategori / det parameter, vi har klikket på.
Gruppere datoer
Når vi skriver datoer i et korrekt datoformat, f.eks. “24-06-2018”, så vil Excel automatisk genkende at det er en dato, og kan så gruppere disse datofelter for os i dage, måneder, år osv.
Øvelsesfil: Ring og Bring
Gruppere postnumre til landsdele
I dette eksempel viser jeg hvordan vi kan gruppere en række postnumre ind i landsdele, som Sjælland og Fyn og Jylland. Det giver os et andet overblik over vores salgstal.
Øvelsesfil: Salg pr sælger
Gruppere i brugerdefinerede intervaller
Vi kan selv vælge, i hvilke intervaller vi gerne vil gruppere vores tal. Dette kan være smart, når man f.eks. vil kigge på ordrestørrelser, og se hvor mange ordrer der ligger indenfor nogle givne størrelser/intervaller.
Øvelsesfil: Express
Omdøbe gruppering og fjerne gruppering
Når vi grupperer vores indhold, får det ikke altid et meget sigende, eller intuitivt navn. I denne video ser vi hvordan vi kan omdøbe selve grupperingen, og hvordan vi også kan fjerne grupperingen igen, med knappen “Ungroup”.
Øvelsesfil: Salg pr sælger