Site icon EnkelExcel.dk

Automatisér din månedsrapportering

automatiser-din-månedsrapportering-blog-post-img

Med Power Query Editor i Excel, kan du nemt og hurtigt automatisere din månedsrapportering, eller andre rutineopgaver du sidder med.

Sidder du og laver de samme analyser, lister eller oversigter måned efter måned, og er træt af, at du skal bruge så meget tid på det? Så har jeg løsningen til dig!

Du kender det måske godt. Jeg gør i hvert fald. Man eksporterer et kæmpe datasæt fra et system, og så skal man kun bruge en portion af det. Og man ender med at kopiere, sætte ind, og slette alle mulige kolonner som man ikke har brug for.

Jeg har selv prøvet det – mange gange! Men der er heldigvis et rigtigt smart værktøj i Excel, der kan gøre vores liv meget nemmere. Det hedder Power Query Editor. Hvis du aldrig har prøvet, at bruge værktøjet før, så har jeg også en introduktion til Power Query Editor, som du kan starte med.

Dette er et oplagt værktøj at bruge, især når du laver de samme analyser og oversigter, f.eks. måned efter måned til din månedsrapportering.

I denne artikel er der to videoer, som jeg er sikker på, at du vil få gavn af.

I den første video, forklarer jeg grundprincippet i, hvordan jeg anbefaler at strukturere sin månedsrapportering, eller andre former for rutinemæssige opgaver.

Efterfølgende, gennemgår jeg et praktisk eksempel.

Automatisér din månedsrapportering med Power Query Editor i Excel 1/2

Automatisér din månedsrapportering med Power Query Editor i Excel 2/2

Hvis du har spørgsmål til hvordan du kan løse dine arbejdsopgaver hurtigere og smartere, så er du altid velkommen til, at skrive en kommentar, eller kontakte mig på lorentz@enkelexcel.dk eller på 23 91 48 02.

Exit mobile version